torstai 15. marraskuuta 2012

Nyt alkaa raivoisa mietintämyrsky!

Miten opetusteknologian tulevaisuuden tekeminen voi olla näin tikkuista? Visiohan on ihan selvä, mutta kun mikään tai kukaan ei tee uintiliikkeitä siihen suuntaan. No, tämä voi olla karrikoitua iltapäivän lopun alamäkeä. Pitäisi kai lähteä kotiin laskemaan lapsia. NO, ihan päivän annista kertomus.

Tänään yritin ansiokkaasti esitellä vierailevalle Comenius ryhmälle mitä kaikkea tässä on kehitetty ja keksitty opetusteknologian osalta. Tässä reilu puolen tunnin taltio sessiosta.


Oli Zine julkaisua ja sinne upotettua Slideshare juttua. Taltioin samalla koko presentaation kuten ylläolevasta näkyy ja kaikilla kuulijoilla oli omat iPadit, jolla seurata esitystä. Esittelin Suomalaiset iPad oppikirjat ja Zinellä tehtävät opetusmateriaalit. On tallennus galleriat, online opetuksen releet ja opiskelijoille omia ipadejä. Oli siinä Slovakian, Saksan, Romanian, USAn, Suomen ja Espanjan edustajat ihan ihmeissään, kunnes takarisvistä espanjan edustaja loihti lausumaan, että "joo että hän käyttää kokoajan sähköistä oppikirjaa ja siellä olevia tehtäviä, joita opiskelijat voivat tehdä milloin vaan ja millä laitteella vaan."
Mitäs tässä on nyt niin ihmeellistä?

NO, minä hetken miettimään, että noinkohan on, mutta eihän siinä auttanut kuin sanoa, että meidän pitäisi kyllä tulla tutustumaan teidän järjestelmiin ja oppia jotain uutta Espanjasta. Siinä samassa pamahti mieleen, että näinhän ne tilastot itseasiassa kertovat. Suomi on kehitysmaa mitä tulee opetusteknologian käytöön opetuksessa.

Mikä mättää? On varmaan aiheellinen kysymys esittää kouluille, rehtorielle, opettajille, koulutoimen johdolle ja opetushallitukselle. Auttakaa nyt miestä mäessä! Jospa se ensi vuonna lähtisi tästä nousuun. Olisimme sitten 2020 maailmaan osaavin kansa. Tätä odotellessa taitaa olla paras keskittyä oman pesän kehittämiseen ja tässä esimakua.

Ei kommentteja: